Roestplekken Herstellen
Roestplekje repareren?
Een roestplekje kan je snel en eenvoudig of in meerdere stappen professioneel herstellen. Als je een roestplek eenvoudig wilt repareren, dan kan je het op een snelle manier herstellen. Wil je een roestplek professioneel herstellen? Dan zijn er wat meer stappen en producten nodig om een professioneel eindresultaat te bereiken.
Wat is de beste werkwijze om roestplekjes te herstellen? Welke autoschadeherstelproducten zijn er minimaal nodig om op juiste wijze roestplekken te herstellen? Welke producten kan ik nog meer gebruiken om echt het beste resultaat te bereiken?
Onderstaande tekst geeft antwoord op bovenstaande vragen!
Hoe doet de professional het? Herstellen van roestplekken.
Wat is de aanbevolen werkwijze om roestplekken te herstellen?
Wil je de roestplekken op professionele wijze repareren? Dan bestaat de reparatie van roestplekken uit meerdere fases. Lees verder welke stappen de professionals doorlopen bij het repareren van roestplekken en je weet wat je nodig hebt.
10 Stappenplan om roestplekjes professioneel te verwijderen en herstellen
1. Ontvetten
Of je nou gaat lijmen of lakken: goed ontvetten is bij elke soort reparatie belangrijk!
Ook bij het herstellen van roestplekjes geldt: Ontvetten alvorens te schuren.
De professional ontvet in het proces meerdere malen en gebruikt een goede ontvetter om zeker te weten dat het oppervlak optimaal klaar is voor de volgende bewerking. Een goede ontvetter is Ontvetter Spray Carasol
Waarom de professional meerdere malen grondig ontvet?
Goede ontvetting is altijd belangrijk voor de volgende bewerking, o.a.:
✔ Goed ontvetten is onontbeerlijk voor een goede hechting van een primer.
✔ Goed ontvetten is belangrijk om effectief te kunnen schuren.
Indien het oppervlak vet en vuil is, kan schuurpapier met vet en vuil vollopen en in het slechtste geval het schuurbeeld verstoren met kleine krasjes. Gevolg is dat je maar kort met je schuurpapier kan schuren. Goed ontvetten bespaart dus ook op schuurpapier!
2. Roest verwijderen: roestplekjes wegschuren
Het is belangrijk de roest goed te verwijderen. Achtergebleven roestdeeltjes kunnen verder roesten, oneffenheden en/of verkleuringen in je nieuwe lak geven.
Ontroesten van het metaal doe je door de roestplekjes weg te schuren, in deze fase gebruik je Schuurpapier Korrel P80.
Welk schuurpapier je gebruikt hangt af van of je met de hand schuurt of machinaal.
Voor met de hand schuren kan je de Flexibele Softback Schuurpapier gebruiken, met Softback Schuurpapier kan je nauwkeurig en egaal schuren zonder door te schuren. Voor het wat grovere schuurwerk kan je ook ronde schuurschijven gebruiken en die op een handschuurblok gebruiken.
Machinaal schuren kan met ronde schuurschijven type Rood of naar wens met Sharp White Schuurschijven dit laatste zijn superscherpe duurzame schuurschijven.
3. Ontvetten
Na het schuren goed ontvetten.
Ontvetten is belangrijk om een zo schoon mogelijk oppervlak te verkrijgen: vrij van stofjes en vuiltjes die in de lak kan gaan zitten.
Goed ontvetten is vooral ook van belang voor de hechting van de primer in de volgende fase.
4. Etsende Primer opspuiten
Etch Primer opspuiten.
Klanten vragen vaak: Wat kan ik het beste gebruiken Zinkspray of Etchprimer?
De Etch Primer is een populair product en dat is niet voor niks. De Etch Primer is geschikt voor het primeren van vrijwel alle metalen oppervlaktes. Etch Primer biedt een goede Anti-Corrosie bescherming, beter dan Zink Spray. Een ander voordeel is dat je Etch Primer niet hoeft te schuren alvorens over te lakken, verven, schilderen. Na het drogen van de Etch Primer kan je de gewone Primer erover spuiten. Etch Primer is overschilderbaar met elke 1 of 2K Primer/Filler. De voordelen van de Etch Primer ten opzichte van de Zinkspray zijn daardoor al snel duidelijk! Kies voor gemak en snelheid voor de Etch Primer!
5. Primer opspuiten
Na het drogen van de Etch Primer is het oppervlak klaar voor de Primer. Etch Primer hoeft je niet te schuren alvorens te primeren. Controleer voor een glad en strak eindresultaat er op dat er geen vet en vuil op je oppervlak aanwezig is. Bij twijfel, altijd weer even ontvetten!
Dan kan je nu Primer Wit, Grijs, Lichtgrijs of Donkergrijs opspuiten.
6. Licht opschuren
De Primer lichtjes opschuren. Wij raden Schuurpapier met korrel P800 aan om de plamuur straks een zo goed mogelijke hechting te bieden.
Ontvetten alvorens te plamuren is niet per se nodig.
7. Plamuren van de gaatjes
Licht Gewicht Plamuur aanbrengen om de gaatjes van de voormalige roestplekjes op te vullen.
8. Licht opschuren
De Plamuur licht opschuren. Ook hier raden we Schuurpapier korrel P800 aan om de op te spuiten lak een zo goed mogelijke hechting te bieden.
Een Primer aanbrengen alvorens jouw gewenste kleur lak op te spuiten kan, maar is niet per se nodig. De lak zal prima houden op de glad geschuurde plamuur.
9. Lak in de kleur van de auto opspuiten
Nu de Kleuren Lak opspuiten. Zorg ervoor dat je exact de Autolak Kleur hebt waar de rest van de wagen ook in gespoten is, weet je dit niet dan is het raadzaam navraag te doen bij de fabrikant naar de kleurcode en eventueel of je spuitbussen met de benodigde kleur kan kopen.
10. Blanke Lak Opspuiten & de Laklagen Nivelleren
Met de Blanke Lak wordt een beschermlaag op de Kleuren Lak aangebracht. Blanke Lak zorgt voor bescherming van de kleurenlak tegen weersinvloeden, is krasbestendig en is bestand tegen UV. Tot slot maakt de Blanke Lak de autolak glanzend!
Met betrekking tot nivelleren hebben we het hier over het glad trekken van de lak. Na het opspuiten van de eindlaag, de blanke laklaag, kunnen de laklagen enigszins onregelmatig liggen, ook al is het minimaal. Middels het opspuiten van Fade Out Thinner - Uitspuitverdunning maak je een mooie gladde overgang: Fade Out Thinner TSP920 wordt gebruikt voor het nivelleren van de Blanke Lak.
Gladde overgang creeeren tussen nieuwe laklaag en oude laklaag
De lak van een auto bestaat doorgaans uit 3 lagen:
Primer, de Basis Lak (Kleuren Lak) en de Blanke Lak, o.a. ter bescherming van de Kleuren Lak en voor de glans.1. Primer
Het te repareren oppervlak voorbewerken totdat de Primer opgespoten en gedroogd is.
2. Basis Lak (Kleuren Lak)
Vervolgens de Basis Lak (Kleuren Lak) opspuiten en laten drogen.
3. Blanke Lak (De Top Coat, de Transparante Lak)
Spuit 2K Clear Coat - 2K Blanke Lak voorbij het oppervlak waar de Basis Lak (Kleur) opgespoten is.
Pas de techniek Outfaden toe om de lak gelijkmatig te vernevelen, dit geeft de mooiste overgang tussen verschillende laklagen.
Afwerking voor het beste resultaat
Om lijnvorming van de laklagen te voorkomen en een mooi verloop tussen de laklagen te verkrijgen gebruikt men Fade Out Thinner: dit geeft een perfecte overgang tussen de nieuwe laklaag en de oude laklaag en/of voor een mooie overgang tussen verschillende nieuwe laklagen.
Na het drogen van de lak kan als afwerking de lak nog gepolijst worden om het mooiste en gladste resultaat in de lak te krijgen.
Zie de pagina over Poetsen & Polijsten met informatie over hoe professioneel te polijsten.
Benodigde Producten voor het Herstellen Roestplekjes
Welke autoschadeherstelproducten worden aanbevolen om roestplekken te herstellen?
Hieronder volgt een lijstje van benodigde producen voor het verwijderen van roestplekken in de volgorde van toepassing:
10 Producten voor het verwijderen en herstellen van roestplekjes
1. Ontvetten met Ontvetter Spray Carasol
2. Roestplekjes wegschuren met Schuurpapier P80
3. Ontvetten met Ontvetter Spray Carasol
4. Etsende Primer opspuiten met Etch Primer
5. Primer opspuiten, bijvoorbeeld Primer Spray Grijs.
6. Licht opschuren met Schuurpapier P800
7. Plamuren met Licht Gewicht Plamuur
8. Licht opschuren met Schuurpapier P800
9. Kleuren lak opspuiten
10-1. Afsluitende Laklaag Clear Coat Blanke Lak Opspuiten
10-2. Laklagen Nivelleren met Fade Out Thinner
Hulpmiddelen bij het herstellen van roestplekken:
Er zijn ook voldoende hulpmiddelen om je te helpen het mooiste resultaat te bereiken. Van elk product zijn er verschillende types verkrijgbaar in de AUTOSCHADESHOP. Welke te kiezen is naar eigen wens, waar werk jij het prettigst mee?
- Afplaktape, van verschillende materialen en breedtes
- Spuitfolie, van verschillende afmetingen
- Schuurpapier, FINIXA schuurpapier is een professioneel schuurpapier welke gebruikt wordt in autoschadeherstelgarages, jachthavens en meer.
- 2K Spuitplamuur
Alles voor een professioneel autoschadeherstel vindt u terug op onze website.
Keuzes maken: welk product kiezen om roestplekken te herstellen?
Lak herstellen na het verwijderen van roest: aantippen, spuitbus of spuitpistool?
Na het verwijderen van kleine roestplekjes kan je de lak aantippen met lak in een retoucheflesje met kwastje of door gebruik van Touch-Up Tips.
Grotere plekken vragen om meer aandacht. De laklaag herstellen na het repareren van wat grotere roestplekken kan door de lak op te sprayen, bijvoorbeeld met een lak uit een spuitbus of met behulp van een spuitpistool. Met een Spot Repair Spuitpistool wordt het mooiste resultaat verkregen. Een Spot Repair Spuitpistool is speciaal ontwikkeld voor het spuiten van lak na kleine reparaties, voor het herstellen van de lak van een klein oppervlak. Het sprayen, opspuiten van een lak geeft het mooiste resultaat. Hoewel je ook mooie resultaten kunt bereiken door te lakken met behulp van rollers.
Het eind resultaat is afhankelijk van hoe nauwkeurig je te werk gaat: volg je de handelingen zoals een professional? Het eindresultaat is mede afhankelijk van de kwaliteit van de lak die je gebruikt. Een goede lak heeft het vermogen om na aanbrengen de lak te nivelleren, oftewel het glad en vlak trekken van de lak. Zo is er als hulpmiddel voor het nivelleren van Blanke Lak de Fade Out Thinner Spray in Spuitbus, om een mooie overgang te maken tussen de bestaande en de nieuwe Blanke Lak laag.
Is 2K Lak beter dan 1K? En kan 1K over een 2K Lak gespoten worden?
2K lak kan prima over 1K lak aangebracht worden, andersom kan ook.
Een 2K, een twee componenten lak, is meestal veel harder, slijtvaster dan een 1K.
Welke je gebruikt is geheel afhankelijk van jouw voorkeuren.
Plamuur of Kneedbaar Staal?
Heb je (roest)gaatjes, putjes en deukjes die je wilt wegwerken? Dan is voor een mooie afwerking plamuren een vereiste!
In de AUTOSCHADESHOP is er voor elke ondergrond een toegepaste Polyester Plamuur, bijvoorbeeld een plamuur speciaal voor Staal, of Aluminium, Glasvezel of een Kunststof ondergrond.
Heeft de roest wat grotere gaten achtergelaten? Bijvoorbeeld de afmeting van boorgaatjes, dan kan Kneedbaar Staal de oplossing zijn. Door de kneedbare eigenschap is dit reparatie product geschikt om in een bepaalde vorm te kneden.
Welke plamuur voor het herstellen van roestplekken?
Het kiezen van het type plamuur is afhankelijk van de diepte en grootte van de door roest aangevreten gaatjes die gedicht moeten worden:
- Vezel Plamuur voor grotere diepe gaatjes, na het schuren glad afwerken met fijn plamuur voor een glad eindresultaat.
- Multi Plamuur voor gewone middelgrote/diepe gaatjes, na het schuren ook deze plamuur afwerken met fijn plamuur.
- Fijne Plamuur voor oppervlakkige lichte en kleine gaatjes die direct zijn af te werken met deze fijn plamuur.
Zie de pagina over Plamuren Tips & Adviezen voor uitgebreide informatie over de eigenschappen per plamuur soort en hoe het beste te plamuren.
Alternatief op Plamuur pasta: Spuitplamuur
Andere mogelijkheid: Plamuren met 2K Spuitplamuur TSP720